lördag 5 januari 2008

BARCABARCABARCA






Jag åkte dit med den romantiserade bilden som jag haft i mitt huvud sen 4 år tillbaka. För tre år sedan hade varken jag eller staden hunnit ändras så mycket, så då kändes det likadant.

Eftersom min plan hela tiden varit att flytta tillbaka, känner jag mig lätt förvirrad nu.

Jag är inte längre 19 år, sålunda tycker jag inte det är kul att hänga vid MACBA under dagtid och kvällstid för att spana in potentiella ragg. Dessutom lockade inte bar Manolo längre som tur var. På något sätt tackar jag ändå för att jag hunnit utvecklas så långt. Sprang på några vänner från förr......de hade gått ner sig som fan....höll på med samma skit fortfarande, och jag kände bara att jag absolut inte hade något förflutet socialliv jag längtar tillbaks till. Den tiden är över.

Däremot finns så mycket annat....ja den där magin som bara finns i barca. Fast den kändes ytligare den här gången. kanske berodde det på att jag hängde med katalaner, och de är trötta på alla turister och orkar knappt gå ut på gatorna och på alla uteställen för att det blivit så dyrt på senaste.

Jag störde mig mest på att svennebrudar i gäng hade mångdubblats. Jag har aldrig förstått mig på folk som åker utomlands och bara hänger med folk från egna landet.

Så om jag skulle flytta tillbaks skulle jag alltså antagligen hänga med katalaner som hatar allt nedanför Eixample. Eller så skulle jag gå tillbaks till utbyteslivet och skapa mej ett låtsasliv i ett år och ha askul, men ändå bara leva i barcas fantasivärld ännu ett år. För allting förändras, samma känsla men med annat folk. Mina bartenders och gamla ragg fanns typ inte kvar, och om de fanns kvar såg de ut som ja 35 åringar som festat alldeles för mycket.

Sen finns det ju en till alternativ genre och det är ju alla utlänningar som faktsit flyttar dit och jobbar, och faktiskt skaffar sig ett mellantingliv. I ett antal år. Och för tillfället är det det enda lockande. Flyttar jag tillbaks flyttar jag i några år.

Nej just nu lockar inte alternativelitens Kos.

Men jag hade det underbart iallafall. Placa tripi, Aviniyo ja.......I love it! Gjorde av med alldeles för mycket pengar som vanligt. Får leva på gröt resten av månaden nu. men jaja det var det värt.

2 kommentarer:

work it like a pro sa...

aj fan. ibland blir sa, hoppas att det inte blir sa nar jag aker tilbaka.

man har hoga forhoppningar, en bild av hur saker ska vara och sa blir nagot annat.

ibland ar det svart att tyda vad exakt det dar "nagot annat" innebar.

Eqqus Caballus sa...

Alltså det var ju inte hemskt att vara där men annorlunda.......escudellers luktar inte kiss längre, haschsäljarna finns inte kvar haha...bongotrumms sessionerna har förbjudits i ciutadellan etc etc...